tisdag 27 november 2012

Friskis ger Mersmak!


Hej!
Vad kul att vara här!
På tiden att vi har en egen blogg, tycker jag
J

Jag älskar att röra på mig och har gjort så i 25 år. Innan dess var jag som många andra tjejer, lite trumpen och ganska slö. Hade alla möjliga ursäkter när det var dags för skolgympa, och tyckte det var pest att tvingas göra redskapsgymnastik, hoppa höjdhopp, kasta bollar och spela fotboll.

Gillade att baka sockerkaka och chokladbollar, det gjorde vi ofta på eftermiddagarna efter skolan. Sen delade jag och syrran på alltihop. Jättegott…

Men den tiden är förbi. Jag är så glad att jag hittat roliga sätt att röra på mig – och slutat leta efter ursäkter för att låta bli. Och sedan lång tid tillbaka är jag betydligt mer noga med vad jag stoppar i mig. Kroppen vänjer ju sig vid bra grejer. Den är lite bortskämd, min kropp, men det gör inget. Jag tror vi vinner på det i längden, jag och alla mina celler.

Det känns bra att skämma bort sin kropp med bra näring och allsidig rörelse. Jag tränar styrka någon gång i veckan, springer lite ibland, går på yoga då och då – och så älskar jag spinning. Man vet vad man får och det är helt upp till en själv att ta i så mycket man orkar och vill just den dagen.

Jag har två söner på 6 resp. 8 år. Och en man som jobbar mycket. Själv driver jag eget företag, det går bra och är fantastiskt kul, men innebär mycket jobb och ganska lite tid för sig själv. Det är inte helt enkelt att få ihop det. Ibland får barnen vara med på träningen, ibland hänger de med på cykel när jag joggar en sväng, ibland får vi vuxna turas om att gå på varsitt pass.

Jag tror det är viktigt att vara lite snäll mot sig själv. Att inte ställa alltför höga krav på hur ofta man ska träna, att alltid servera hemlagat och ha ett välstädat hem med nyputsade fönster. Tagga ner på kraven och prioritera dig själv istället.

Relationen till dig själv är den enda du vet kommer att vara livet ut, så ge dig själv en klapp på axeln ibland, låt dig känna att du är bra. Sätt gärna mål som är utmanande, men de ska vara realistiska och möjliga att nå. Målen ska ge dig en möjlighet att göra dig själv stolt och glad, helst varje dag.

Vi hörs!
//Kajsa

Om bloggaren:
Kajsa Asp Jonson är journalist, dietist och utbildad PT. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och är med i vår Marknadsföringsgrupp. Tuff och rolig träning, fräsch mat och gott kaffe är några av de saker som gör livet värt att leva, enligt Kajsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar